mandag den 1. september 2014

Overraskende lækker hyldebærsaft med æbler

Så blev der lavet hyldebærsaft; noget, jeg ellers ikke plejer at være helt vild efter. Jeg kan dog virkelig godt lide at lave det og det er faktisk også virkelig nemt, ligesom det er lidt sjovt, at man nu laver saft af de bær, der kom, fordi man ikke plukkede netop disse blomster i forsommeren. (Se mit indlæg om hyldeblomstsaft.)

I år fandt jeg en anden opskrift end den traditionelle og jeg må sige, at den virkelig er et hit! Jeg har allerede lavet dobbeltportion og jeg er faktisk en lille smule bekymret over, om den nuværende produktion mon er stor nok. Jeg brugte en saftkoger i tre lag, også kendt som en tuttifrutti, og det tog virkelig ikke lang tid. Det, der tog længst tid var at plukke. Men det var bare ren hygge. :)

Klar til at koge til den lækreste saft


Opskrift på Hyldebærsaft med æbler

Ingredienser:
2 kg modne hyldebær (man kan tit se det på at stilken er meget rød.)
1 kg æbler (gerne madæbler)
750 g økologisk rørsukker
Saften af 1 økocitron

3 L vand hældes i den nederste del af saftkogeren. Dernæst fyldes den øverste 'gryde' med hyldebær, der er skyllet rene (man behøver ikke klippe stilkene af), æbler, skåret i grove stykker samt sukker og citronsaften. Det svarer til, at man fylder hele øverste 'gryde' godt op med hyldebær og æbler, så man kan egentlig sagtens lave denne opskrift på slump.

Låges lægges på og det skal derpå koges i cirka 50 minutter. I mellemtiden skoldes flaskerne og de lægges i en varm ovn, således at de er varme, når saften tappes på. Min erfaring er, at det er en god idé at være flere til stede under tapningsprocessen.

Hyldebær og æbler fra haven

Der skal toppes godt på. Det falder nemlig sammen under kogningen.

Til sidst har man en meget lækker saft, der kan nydes til vinter... Hvis man kan holde sig fra den så længe.


Husk at lægge en hilsen - så bliver jeg så glad :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tusind tak, fordi du tager dig tid til at kommentere på min blog! :)

- Katrine.