søndag den 12. oktober 2014

Kongelig porcelæn

Folk, der kender mig kan bevidne, at jeg er meget glad for porcelæn. Det er lidt en hobby og derfor har det også været en skamplet på min porcelænssamling, at den ikke har indeholdt et eneste stykke dækketøj i kongelig porcelæn! Altså, indtil nu.

Jeg har i lang tid drømt om kongeligt porcelæn men har vaklet rundt i, hvilken serie, man mon skulle samle på - man kan jo trods alt ikke samle på alle serier (eller kan man?) - så derfor er jeg aldrig kommet videre fra mine ukonkrete idéer om at der var mange pæne serier (både i nyt og gammelt) til rent faktisk at få ønsket mig dele.

Som så mange andre, har jeg også et ømt punkt for mega mussel og har flere gange overvejet frem og tilbage, om det mon skulle være den sorte, den mere klassiske blå eller derimod køre den helt clean og vælge rent hvidriflet. Jeg har i perioder (og indtil for nyligt) tænkt, at det skulle være den sorte fordi jeg simpelthen har så meget blåt i forvejen i alt mulig andet porcelæn, men det har ikke føltes helt rigtig i maven, for måske var det sorte i virkeligheden lidt for tidstypisk til mig? Så nu har jeg altså besluttet mig for den blå af de to ... hvilket jeg så har fejret ved at købe en skål i et helt tredje stel, som jeg i virkeligheden er mindst ligeså vild med. Nemlig Signatur.


Signatur er ikke blevet markedsført i samme grad som de andre ny(ere) RC stel og derfor er det heller ikke min følelse, at det står i ligeså mange hjem. Stelmæssigt er det noget mere råt og maskulint end de hvide og blomstrede stel og det tiltaler mig rigtig meget for tiden (selvom jeg dog har haft et godt øje til serien siden den kom frem i sin tid). Til min store ærgrelse er der ikke så mange dele i det som i de andre riflede serier, men så kan man jo heldigvis blande - hvilket jeg har tænkt mig.



Jeg kan godt lide den selvtillid, der ligger i at tage stemplet fra bagsiden og gøre det til dekorationen og jeg synes kontrasten mellem det "kongelige" og det rå er rigtig fed. 



Har du en 'kongelig' favorit?

Tak fordi du læste med! Husk at lægge en kommentar :)

7 kommentarer:

  1. Jeg elsker også RC og har to kopper med stemplet, synes de er sjove og skiller sig ud. Min favorit er klart blå mega mussel men elements ville jeg også gerne have et par kopper af....
    Man kan jo blive ved :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også meget forelsket i blå mussel mega og ja, man kan jo blive ved... Men det er jo også det, der er det sjove ved det hele. ;)

      Slet
  2. Signatur er så fedt, elsker det rå, store stempel som kontrast til de mere feminine stel. Selv samler jeg på 12 af de kongelige stel, så en favorit kan jeg ikke vælge :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, må jeg/vi ikke se et billede af din stelsamling engang? :)

      Slet
  3. Hej Katrine :)

    Jeg er selv vild med Signatur og til min store ærgrelse udgår skålene fra serien. Jeg har været inde og tale med Royal Copenhagen Flagship store på Strøget og allerede nu er produktionen stoppet. Så skynd dig at få fingrene i et par stykker. Derudover kunne de meddele mig, at deres største marked er Kina og der produceres og sælges en masse dele i Signatur serien. Så hvis du kender nogen der skal rejse til Kina eller en dag selv kommer afsted - så husk at gøre plads til noget RC Signatur ;) Man kan desværre ikke bestille det hjem til DK / jeg har forsøgt ;)

    Kh Katrine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katrine. ;)

      Tusind tak for din kommentar. :) Hvor er det ærgerligt at man ikke kan bestille hjem fra Kina, men vi virker også til at være få, der samler på Signatur. Ved ikke, om jeg skal sige heldigvis eller desværre, for det er egentlig både fedt at samle på noget lidt 'sjældent' men på den anden side ikke fedt at det er så svært at komme til.

      Vh Katrine.

      Slet
  4. Jeg er ked af at signature skål er udgået - har tallerkener og krus.

    SvarSlet

Tusind tak, fordi du tager dig tid til at kommentere på min blog! :)

- Katrine.