mandag den 8. september 2014

Nye riflede stel fra Royal Copenhagen

Royal Copenhagen har netop lanceret to nye stel i den riflede serie, denne gang matte, ensfarvede stel i henholdsvis sort og blå, således at man enten kan køre den rent monokrome stil eller mikse med de andre riflede stel (hvidriflet, signatur og de musselmalede stel). Jeg har længe haft et godt øje til det riflede porcelæn (og alle mulige andre kongelig porcelæn-serier!) men har af pladsgrunde endnu intet af det.


Stilmæssigt kan jeg rigtig godt lide retro og antik og der er rigtig mange stel, jeg godt kunne tænke mig at samle på, men på den anden side bliver det nok heller ikke mere klassisk og dansk end RC og musselmalet (selvom mønsteret nu ikke er en dansk opfindelse), og der er ingen vej udenom at porcelænskvaliteten hos RC er i tiptop. Ligeså godt som jeg synes om stærke farver og mønstre, ligeså meget sætter jeg pris på rene, nordiske linjer, stilrenhed, blåturkise farver og dæmpede pasteller.  Jeg kan godt lide at blande nyt og gammelt på kryds og tværs fordi jeg synes, de fremhæver hinanden på en rigtig fed måde.

Umiddelbart tror jeg bedst, jeg kan lide de nye varianter i sammenspil med de mønstrede varianter og hvidriflet og jeg tror, jeg ville gå efter den sorte fordi jeg selv er ret vild med den sorte Mussel Mega, men jeg glæder mig til at se, hvad butikkerne finder på, når de får dele til salg og derfor skal udstille.

Om det sortriflede skriver Royal Copenhagen:

”Smukt og rustikt. Lækre retter vil fremstå endnu mere appetitlige på Sort Riflet, der sætter nye standarder for smagfuld servering. Stellet har en særlig mat glassur, som fremhæver riflerne i porcelænet på en anden måde end den klassiske glatte glasur. Overfladen er rå, og udtrykket bliver keramisk, minimalistisk og stramt. Et perfekt valg til det rustikke, nordiske køkken og den gode smag.

Den blå variant får disse ord med på vejen:

”Det nye stel fra Royal Copenhagen er på en gang helt anderledes og alligevel genkendeligt. Blå Riflet er både-og, det er enten-eller, det er yin og yang. Det er stellet, hvor modsætninger mødes, og et helt nyt udtryk opstår. Den rå og matte glasering i den kendte kongeblå farve komplementerer de klassiske og elegante rifler. Det er rustikt og stadig elegant, minimalistisk og samtidig udtryksfuldt - det er nyt og alligevel historisk.


Hvad synes I om de nye varianter?

Tak fordi du læste med. Husk at lægge en kommentar :)


2 kommentarer:

  1. Jeg ELSKER RC <3
    Men det matte sorte og blå falder slet ikke i min smag. Synes det er alt for mørkt og trist. Har en svaghed for den blanke blå farve og er super glad for mine mega mussel kopper i blå. Men hver sin smag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er meget mørke, ja, og jeg kunne bestemt heller ikke finde på at køre disse stel 100%. Det er helt sikkert for mørkt og for ensformigt og på en måde mere minimalistisk, end jeg ville føle mig helt hjemme i. Hvis man skulle have dele i de nye varianter, tror jeg, det var nødt til at være sammen med de andre rillede stel for ellers tror jeg meget hurtigt, man kunne blive træt af både mathed for mørkhed. Det skulle være for variationens skyld og selv da ved jeg godt, det ikke ville blive de ensfarvede dele, der var 'yndlingsdelene'.

      Åh, mega mussel i blå er også utrolig smukt. Jeg elsker blå stel, men netop derfor tror jeg, jeg selv ville gå efter den sorte variant. Jeg har nemlig allerede så meget i blå. ;)

      Slet

Tusind tak, fordi du tager dig tid til at kommentere på min blog! :)

- Katrine.