tirsdag den 23. september 2014

Du ved, du er fagskadet, når...

Ja, jeg vil godt vedkende mig det... Jeg er nok lidt fagskadet. Jeg er dansklæreruddannet, min mor er sekretær gennem 30 år og min morfar var typograf af den gamle skole på en avis i sættekassetiden med blybogstaver. Så jo, stavefejl og grammatikfejl ER noget, jeg lægger mærke til. I det store og hele er det mig mindre vigtigt, når det ikke er i skoleregi og meningen desuden er forståelig - selvfølgelig laver jeg også selv trykfejl og lignende fra tid til anden. Jeg ved godt, stavning og grammatik falder nogle mennesker svært og det er bestemt ikke fordi, jeg ser ned på dem eller noget, ligesom det rager mig en høstblomst, om folk staver forkert på blogge og lignende.

MEN... Jeg kan altså ikke lade være med at synes, at det er enormt kikset, når butikker, offentlige steder, tekst-tv, aviser og virksomheder, der gerne vil virke professionelle, af uvisse årsager ikke har læst korrektur på publicerede produkter. De virker 'mindre seriøse' på mig og min agtelse for virksomheden falder altså en lille smule. Sorry! Det er helt igennem fair og i orden ikke at være en haj til retstavning... Men jeg kan altså ikke forstå, at man så ikke får andre til at læse teksterne igennem, inden man som virksomhed bruger (mange?) penge på at få ting trykt.

Dårlig retskrivning på offentlige steder irriterer mig. Sådan er jeg nu så gammeldags.


Offentlig toilet i Århus. Måske var det på tide med nogle nye klisterbogstaver?

STORT skilt foran Kvickly i HerningCentret for ganske få dage siden...
Skilt for en måneds tid siden i Bilka Herning... Det er ikke bær, jeg tør spise!
Her i weekenden blev jeg så irriteret, da jeg sad og læste en reklamefolder fra Munkholm Zoo, at jeg (for at pointere, hvad jeg mente overfor L.) hev en blyant op fra tasken og rettede stavefejl.

Det var helt vildt - og jeg havde nok formuleret det hele anderledes!

Undskyld mig, men hvorfor er retskrivning i offentlig sammenhæng ikke noget, folk tager alvorligt mere?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tusind tak, fordi du tager dig tid til at kommentere på min blog! :)

- Katrine.