mandag den 17. november 2014

Stumpemarkedskønheder: del 1

Så har jeg været et smut på stumpemarked. Atter engang var det super hyggeligt og denne gang var det både med min mor OG begge mine mostre under armen. Ikke kun var det en meget vellykket 'the more the merrier' situation; det var også meget lærerigt, fordi de ved og genkender ting, som jeg ikke kender til, men også fordi de er en del mere erfarne i at prutte priser end jeg er.

Jeg ved selvfølge godt at priserne på et loppemarked er sat efter at de skal pruttes ned, men derfor synes jeg alligevel det kan være svært at stole på, at man ikke er uhøflig, når man vil forhandle prisen - fordi man jo så nødigt vil skambyde folk.

Nå, det korte og det lange er, at jeg kom hjem med nogle virkelig skønne ting. I får lige to af tingene her. Gemmer resten til næste indlæg. :)

Den første ting, jeg vil nævne, er denne kaffedåse. Jeg plejer at købe Karat kaffe og genkendte derfor logoet fra kaffeposen derhjemme, men til min overraskelse står der Solo Kaffe på dåsen, som i øvrigt lader til at være svensk. Jeg formoder, at der er sket en fusion af firmaer, hvor man har taget logoet fra det ene firma og navnet fra det andet... Eller hvad?

Min nye kaffedåse
Sammenligning af de to logoer
Så købte jeg denne smukke vase, som efterfølgende også har krævet et mindre detektivarbejde for at finde frem til et ophav. Jeg købte den i den tro, at der var tale om en Aluminiavase, men da jeg kom hjem, så bunden sådan her ud.



Jeg postede et billede af stemplet på Royal Copenhagens officielle facebookside, men de var ikke til spor hjælp (ikke, at jeg øvrigt ellers er det fjerneste imponeret af den facebookside, der helt tydeligt drives af marketingfolk og ikke af fagfolk). Jeg forsøgte mig derpå med at undersøge forskellige Aluminia-logoer gennem tiden og kom frem til denne glimrende hjemmeside, der opklarede mysteriet om min julevases ophav. Den er nemlig, ganske som jeg i første omgang troede, en kunstfajance-Aluminiavase, der stammer fra 1927/1928.

Mycket sejt og ikke noget dårligt køb for 375. :)


Tak fordi du læste med. Husk at lægge en kommentar :)

1 kommentar:

  1. Hvor er den lille vase fin og godt at du fik opklaret det lille ophavsmysterium :)

    SvarSlet

Tusind tak, fordi du tager dig tid til at kommentere på min blog! :)

- Katrine.